Витминдер және олардың маңыздылығы

Витаминдер ағзаға өте аз мөлшерде қажет, бірақ олардың жетіспеушілігімен гиповитаминоздар тез дамиды, ал жетіспеген жағдайда — авитаминоздар, олар тіпті өлімге әкелуі мүмкін.

Ферменттердің құрамына кіретін дәрумендер басқа биологиялық белсенді заттардың әсерін күшейтеді, иммунитетті және ағзаның ауруларға төзімділігін арттырады, тіндердің өсуі мен регенерациясын ынталандырады және т. б.

Витаминдер латын әріптерімен белгіленеді және 2 топқа бөлінеді: суда еритін және майда еритін.

* Суда еритін дәрумендер (B1, B2, B5, B6, B9, B12, PP, C) адам ағзасына су ерітінділері түрінде жеткізіледі.

* Майда еритін дәрумендер (A, D, E, K) тамақ майларында ериді және олармен бірге сіңеді.

Суда еритін витаминдер

C (аскорбин қышқылы) — тотығу-тотықсыздану процестеріне қатысады, инфекцияларға төзімділікті арттырады. Гиповитаминоз кезінде қызыл иек ауруы дамиды, қан тамырларының қабырғалары әсер етеді (қызыл иек қан кетеді, тістер босап, құлап кетеді). Егер сіз осы витаминнің жетіспеушілігін өтемесеңіз, онда адам өлуі мүмкін. С дәрумені көкөністер мен жемістерде кездеседі, бірақ көбінесе итмұрын, қарақат, теңіз шырғанақ және тәтті бұрыш жемістерінде болады.

B1 (тиамин) — ақуыздардың, майлардың және көмірсулардың алмасуына, жүйке импульсін жүргізуге қатысады. В1 дәрумені жүйке, эндокриндік және иммундық жүйелердің қалыпты жұмыс істеуі үшін қажет. Гиповитаминоз полиневрит ауруын тудырады. Алдымен ұйқысыздық, ашуланшақтық, мазасыздық, бас ауруы пайда болады. Аяқтардағы әлсіздік пен ауырсыну бар. Тиаминге кебек, сондай-ақ бұршақ өсімдіктері бар ірі тартылған ұннан жасалған өнімдер: бұршақ және соя.

B2 (рибофлавин) – жасушалық тыныс алуға қатысады. Гиповитаминоз ауыздың бұрыштарының шырышты қабығына зақым келтіреді, адам терінің зақымдануын нашар емдейді, көздері Сулы, фотофобия дамиды. В2 витаминінің негізгі көздері-сүт және сүт өнімдері, жұмыртқа, бауыр, ет, балық, нан, қарақұмық.

B6-метаболизмге қатысады, гиповитаминоз кезінде тері аурулары, құрысулар, анемия пайда болады.

B12-ақуыз алмасуына қатысады. Гиповитаминоз кезінде анемия пайда болады.

PP (никотин қышқылы) – организмде энергия алмасуының қалыпты қарқындылығын қамтамасыз етеді, жасушалық тыныс алуға, ас қорыту жүйесінің жұмысына қатысады.

Никотин қышқылының жетіспеушілігімен пеллагра дамиды-орталық жүйке жүйесінің, асқазан-ішек жолдарының және терінің зақымдалуымен байланысты ауыр ауру. PP витаминінің мына тамақтарда болады-жарма, дөрекі нан, бұршақ дақылдары, ет және жануарлардың ішкі мүшелері (бауыр, бүйрек, жүрек), балық және кейбір көкөністер. Ашытқыдағы, кептірілген саңырауқұлақтардағы никотин қышқылының мөлшері өте жоғары.

Майда еритін витаминдер

A (ретинол) – дененің қалыпты өсуін, қаңқаның қалыптасуын, тері жасушаларының көбеюін қамтамасыз етеді, сонымен қатар қалыпты көру үшін қажет. Бұл витамин ағзаға тек жануарлардан алынатын өнімдермен енеді. Ол балық пен басқа жануарлардың бауырында, жұмыртқада, майда, қаймақта кездеседі. Өсімдіктерде өсімдік пигменті бета-каротин бар, оның А дәрумені адам ағзасында баяу түзіледі. Гиповитаминоз кезінде соқырлық пайда болады (Ымырттағы түстерді ажырату қабілетінің төмендеуі).

D (кальциферол) — кальций мен фосфор алмасуын реттейді және сүйек тінінің қалыпты қалыптасуы үшін қажет. Бұл минералдардың аш ішекте сіңуін арттырады және олардың сүйектерге түсуіне ықпал етеді. Гиповитаминозбен ауру дамиды-рахит. D дәрумені негізінен жануарлардан алынатын өнімдерге бай: балық бауыры, сүт өнімдері, жұмыртқа. Сондай-ақ, D дәрумені адам терісінде ультракүлгін сәуленің әсерінен (тотығу кезінде) шығарылады.

E-еркін оттегі радикалдарына жасуша мембраналарын бұзуға жол бермейді. Гиповитаминозбен жыныстық функция әлсірейді, Қаңқа бұлшықеттерінің дистрофиясы дамиды. Бұл витаминнің көзі өсімдік майлары, әсіресе тазартылмаған. Е дәрумені бауыр, жұмыртқа, нан өнімдері, қарақұмық, бұршақ дақылдарында да кездеседі.

K – (филлохинон) протромбиннің пайда болуына қатысады, онсыз қанның ұюы мүмкін емес. Гиповитаминоз кезінде қанның ұюы төмендейді. К дәрумені көптеген тағамдардан тұрады: гүлді қырыққабат, салат, цуккини, сиыр бауыры. Сонымен қатар, бұл витаминді тоқ ішекте тұратын бактериялар шығарады.

Тағамдағы дәрумендерді сақтау

Әр адам күн сайын тамақпен бірге барлық қажетті дәрумендерді қабылдауы керек, егер олар тамақ ішпесе, дәрігердің ұсынысы бойынша витаминдік препараттарды қабылдауға болады.

Витаминдерді тамақ өнімдерінде сақтау тағамды аспаздық өңдеуге, оны сақтау шарттары мен ұзақтығына байланысты.

А, В1 және В2 дәрумендері аз төзімді.

А дәрумені құрамында бар өнімдерді пісіру және кептіру кезінде жойылатыны анықталды(мысалы, қайнатылған сәбізде ол шикі сәбізден екі есе аз). Термиялық өңдеу сонымен қатар В дәрумендерінің тағамдық құрамын едәуір төмендетеді (пісіргеннен кейін ет В дәрумендерінің 15 — тен 60% – ға дейін, ал өсімдік өнімдері шамамен 1/5 құрайды). Қызған кезде, тіпті ауамен байланыста болса да, С дәрумені оңай жойылады, сондықтан көкөністерді пісірер алдында тазалап, кесу керек. Көкөністерде көбірек дәрумендерді сақтау үшін оларды бірден қайнаған суға батырып, жабық ыдыста қысқа уақыт пісіріп, пісіргеннен кейін бірден жеген дұрыс.